terug
ZwolleDoet Logo

Geplaatst op
Maandag 1 april 2019

Geplaatst door
Lotte te Wierik

Nico is de hoofdprijs

Verhalen Beursvloer

Nadat De Stadshoeve in de Zwolse wijk Stadshagen in september 2017 opende, moest deze ontmoetingsplek op de kaart worden gezet. Bestuursleden Esther Jellema en Jessica de Jonge sloten op Beursvloer Zwolle 2018 een match met marketingstrateeg Nico de Jong van Onwijs Marketing en kregen marketingadvies.

‘Nico heeft ons geleerd de ‘contentradar’ aan te zetten, oftewel: hoe kun je met berichten op sociale media een groter publiek creëren?’, zegt Jessica. Zomaar in het wilde weg ‘posten’ is niet genoeg; samen met Nico hebben de bestuursleden van De Stadshoeve eerst op een rij gezet wat en wie ze willen bereiken. ‘Bijvoorbeeld moeders met kinderen. Daar koppelden we vervolgens activiteiten aan’, zegt Esther. ‘Samen met Nico hebben we de doelgroep gesegmenteerd. Zo kwamen we op het idee om tijdens een kerstmarkt hier op De Stadshoeve ook een bierplein met barbecue te organiseren. We richten ons immers ook op de mannen uit de buurt. De barbecue hebben we gepromoot op de sociale media.’
Timing is daarbij belangrijk, leerden de twee van de marketingcoach. ‘Niet alleen vooraf updates plaatsen, ook tijdens het evenement: ‘het is gezellig op het bierplein. We gaan door tot 18 uur. Kom je ook?’, geeft Nico een voorbeeld.
‘We trekken nu zelfs geld uit voor acties op de sociale media. Dat hadden we nooit gedaan zonder de kennis van Nico’, zegt Esther.

Cadeau

‘Een cadeau’, noemen Esther en Jessica de matches die maatschappelijke organisaties op Beursvloer Zwolle kunnen maken met professionals. ‘Naast de deal met Nico hadden we in 2018 nog een aantal matches. In totaal vertegenwoordigden die een waarde van meer dan 15.000 euro.’
Wie hulp van een professional krijgt, doet ook iets terug. De Stadshoeve stelt voor Onwijs Marketing ruimtes beschikbaar. ‘Bijvoorbeeld de educatieruimte met digibord. Die is ideaal voor vergaderingen. En het levert ook nog eens meer bekendheid voor De Stadshoeve op, want het brengt weer nieuwe mensen over de vloer’, zegt Nico. ‘Zo blijven we elkaar versterken.’

Marketingcoaching

Op Beursvloer Zwolle 2019 zijn zowel De Stadshoeve als Onwijs Marketing weer van de partij. Onwijs Marketing verzorgt vooraf de training die deelnemers tips en trucs geeft om goede matches te maken én is een van de VIP-aanbieders; speciale aanbiedingen van bedrijven waarvoor maatschappelijke organisaties moeten pitchen om uit te worden gekozen. ‘Mijn VIP-aanbod is marketingcoaching’, zegt Nico. ‘Waarom ik dit op vrijwillige basis doe? Mensen verder helpen met marketing én iets doen voor de maatschappij, daarvan gaat mijn hart sneller kloppen.’
‘Wij durven wel te zeggen dat coaching van Nico de hoofdprijs is’, benadrukken Jessica en Esther. ‘Dankzij hem hebben we op De Stadshoeve nu een structureel activiteitenaanbod, bereiken we de juiste mensen en hebben we grote aantallen bezoekers.’

Lees verder

Laat je inspireren door verhalen van anderen

bekijk alle verhalen
Deel deze pagina