terug
ZwolleDoet Logo

Geplaatst op
Dinsdag 10 december 2019

Geplaatst door
Kelly Bijvank

‘Het mooie aan maatschappelijke organisaties coachen, is dat ik hén help om te shinen zodat zij hun doel bereiken’

Nieuws

In het voorjaar van 2020 staat er weer een nieuwe editie van Beursvloer Zwolle op de planning. Op de Beursvloer worden maatschappelijke organisaties met ondernemers en bedrijven in contact gebracht. Door matches te maken ontstaan er ieder jaar mooie, vernieuwende samenwerkingen. We gingen in gesprek met Nico de Jong, oprichter en eigenaar van Onwijs Marketing en zelf al jaren actief op de Beursvloer. Afgelopen juni organiseerde hij in samenwerking met ZwolleDoet! en SamenZwolle het event ‘Change Your Mind’ om het Zwolse bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties weer een stap dichter bij elkaar te brengen.

Change your mind

Hoe is het idee voor Change Your Mind ontstaan?
Ik merkte dat veel organisaties dezelfde vragen hebben. Ik heb 2 jaar achter elkaar masterclasses gegeven over online zichtbaar zijn en toen dacht ik op een gegeven moment: eigenlijk zou het ook mooi zijn als niet alleen maatschappelijke organisaties komen, maar ook organisaties uit het bedrijfsleven. En daar zag Anke van Vliet van ZwolleDoet! ook een belang, om die 2 bij elkaar te brengen. Je ziet dat er zowel vanuit de bedrijven als vanuit maatschappelijke organisaties een beetje koudwatervrees is. Bedrijven willen graag bijdragen aan de maatschappij, maar weten niet altijd goed op welke manier. En maatschappelijke organisaties vinden het vaak spannend om ‘die grote bedrijven’ te benaderen voor hulp of een samenwerking. Dus toen hebben we gezegd: breng deze groepen in één ruimte bij elkaar.

En welke vragen hebben organisaties dan?
Zowel bedrijven als maatschappelijke organisaties stellen eigenlijk dezelfde vragen. ‘Hoe kan ik mezelf laten zien?’ ‘Hoe kan ik mijn doelen bereiken?’ Het maatschappelijk voorveld heeft vaak als doel meer vrijwilligers te werven. Maar dat is geen doel, dat is een middel. Het gaat er niet zozeer om dat je meer vrijwilligers gaat werven, maar dat je een visie neerlegt en bedenkt wat je wilt bereiken. En nog belangrijker: hoe je dat dan gaat doen. De ‘hoe vraag’ komt dus pas op de derde plek. Maar binnen bedrijven is dat net zo, die vragen welke medewerkers ze nodig hebben. Maar ook dat is weer denken vanuit die laatste stap. Je moet eerst je missie of visie bepalen en het doel dat je wilt bereiken. En dan zijn de mensen in feite de handen die dat dragen om daar te komen. De ‘waarom vraag’ vinden veel mensen heel moeilijk. En dat is dan ook mijn taak, om bedrijven en maatschappelijke organisaties te helpen om erachter te komen wat de vraag achter de vraag is.

Hoe kijk je terug op het event?
Het was heel erg tof om te doen. Ik zie dat mensen ook nu, na het event, er nog heel veel aan hebben. We hebben toen video’s opgenomen en daar stellen mensen nu nog vaak vragen over. Het basisdoel was de mensen bij elkaar te brengen en in contact te laten komen met elkaar - en dat is zeker gelukt. Nu willen we doorpakken en ervoor zorgen dat ze elkaar ook buiten dit soort evenementen gaan opzoeken. Dat mensen elkaar in de stad tegenkomen en zeggen ‘Goh, jij hebt toch dat bedrijf, zou jij mij kunnen helpen met…?’.

Beursvloer Zwolle

Je staat zelf al jaren met jouw bedrijf op de Beursvloer. Waar let jij op als mensen naar je toekomen?
Ik let op een aantal dingen, eigenlijk op mijn merkwaarden. Dit zijn eenvoud, enthousiasme, vakbekwaamheid, duurzaamheid en daadkracht. Die laatste is heel belangrijk, Als je als maatschappelijke organisatie bij mij komt, moet ik wel merken dat die daadkracht er zit. Er moet wat gebeuren. Als ik dat niet zie in het eerste gesprek, pak ik de opdracht niet aan. Ik kan pas impact maken op hun achterban, als de organisatie ook echt samen met mij aan de slag gaat om het plan uit te voeren. Daarvoor moet je wel bereidwilligheid hebben én in staat zijn om het ook uit te voeren. Op de beursvloer zie je meerdere partijen die graag jouw aandacht willen en door jou geholpen willen worden. Ik ga dan ook kijken of je als persoon een match met mij bent.

Je hebt al een paar keer de training voorafgaand aan de Beursvloer gegeven, waarin maatschappelijke organisaties worden voorbereid op het event en maken van matches. Wat maakt deze training interessant?
Tijdens de training nemen we een stukje angst weg. Ik zie vaak bij maatschappelijke organisaties dat ze erg opkijken tegen bedrijven en een drempel voelen om op hen af te stappen. Kap daar eens mee! Want als je dit gaat doen, en je zo gedraagt, gaat een bedrijf ook die dominante positie aannemen. Terwijl als jij langsloopt op de Beursvloer en zegt: ‘Wie zijn jullie als bedrijf en waarom zouden wij een match moeten maken?’, dán heb je een gesprek op basis van gelijkwaardigheid. Het is ook een stukje houding; hoe loop je op iemand af, hoe geef je een hand. Zorg dat je handdruk stevig is, maar dat je niet knijpt. En dat je niet je hand naar boven of onder draait, maar gewoon een kwartslag: dat zorgt voor gelijkwaardigheid. Ik merk in de training dat deze kleine dingen voor mensen het meest waardevol zijn. Eigenlijk is het net als het dagelijks leven. Als jij op een feestje staat en een nieuw persoon ontmoet, houd je ook geen heel betoog over jezelf. Je stelt vragen aan de ander, want zo ontstaat er een connectie. Als je jezelf alleen maar wilt verkopen, gebeurt dat niet.

Zelfvertrouwen is dus ook iets wat in de training aan bod komt?
Ja zeker! In de training creëren we een veilige situatie, zonder druk om matches te maken. Door kleine oefeningen te doen gaat die eerste spanning er vaak al af. Als je op de Beursvloer komt en je hebt nog nooit genetwerkt of je vindt dit erg spannend, dan is de training echt een uitkomst. En dan nog gaat het weleens mis. Maar dat geef ik de deelnemers ook mee, dat is niet erg. Bedrijven staan met dezelfde intentie op de beursvloer, die persoon aan de andere kant is ook gewoon een mens.

Maar hoe maak je dan een goede match?
Ga op zoek naar het gedeelde belang. Je wilt beide iets voor een ander betekenen, dat is de verbinding. Maatschappelijke organisaties vragen zich nog weleens af wat zij nou te bieden hebben. Dit is makkelijker te vinden dan je denkt! Kennis, materialen, je eigen aanbod of diensten. Op de beursvloer moet je met mensen in gesprek gaan en kijken waar de raakvlakken liggen - en dat is soms niet gelijk wat je op het eerste moment verwacht. Zo heeft de NS een keer speeltoestellen beschikbaar gesteld voor een match. Dat is niet het eerste waar je bij hen aan denkt, maar kan worden gerealiseerd. Het draait allemaal om je openstellen, kijken wat je voor elkaar kunt betekenen en vanuit nieuwsgierigheid het gesprek aangaan.

De kans op succes op de Beursvloer is dus eigenlijk best groot, omdat iedereen er met dezelfde intentie is?
Ja, eigenlijk is de Beursvloer daten met zekerheid! Je weet zeker dat je matches kunt maken, omdat iedereen daar bereid toe is. Maar, een match is niet vanzelfsprekend. Je moet er wel voor werken. Wat ik in de training ook meegeef is het belang van een goede voorbereiding. Van tevoren komt er op de website van ZwolleDoet! een lijst online met alle bedrijven die aanwezig zijn. Dus je kunt vooraf al kijken wie er komen en op hun websites en social media kijken. Bereid vast wat vragen voor en denk zelf ook na over wat je te bieden hebt. Als je dat goed in je hoofd hebt, loopt het gesprek ook makkelijker.

Gouden tips

Tot slot. Wat zijn je ultieme tips voor ondernemers en maatschappelijke organisaties?
Los van de Beursvloer heb ik de volgende tip. Zorg ervoor dat je in 3 stappen werkt: idee, plan en uitvoering. Als je een idee hebt, vind ik het belangrijk dat er een plan is. Ik zeg ook altijd: zonder plan geen goede uitvoering. Maar een plan hoeft geen 100 of zelfs 10 kantjes te zijn, het kan ook een bierviltje zijn. Zet daarop wat je wilt bereiken, bij wie en hoe. En dan: gewoon doen! Want dat is waar ik zie dat de meeste organisaties de mist in gaan, dat ze wel een idee hebben, soms ook een plan, maar dat ze dan bij die laatste stap denken, hier ga ik een jaar over nadenken.

Ik hoorde laatst een mooie opmerking: ‘Ik heb nog nooit iemand ontmoet die heeft leren fietsen door ernaar te kijken’. En die resoneerde zo hard bij mij! Ik herhaal dit nu bijna elke dag, ook voor mezelf. Het zit hem namelijk in de kunst van het doen. Je moet op die fiets stappen. Je moet aan het werk. En wanneer je dan op die fiets zit, val je een keer - en vraag je aan een ander tips. En dan probeer je het nog een keer en gaat het beter. Je kunt 100 argumenten verzinnen om iets niet te doen, maar verzin er eens één waarom je het wel doet.

Je kunt pas leren als je doet?
Ja. Dus dat is mijn ultieme tip: ga het gewoon doen. Wat je ook wilt bereiken. Laat je door niets en niemand tegenhouden.

Ook dit jaar is Nico de Jong van Onwijs Marketing weer op de Beursvloer. Spreek hem aan voor een praatje, gewoon doen! Houd de Facebookpagina van de Beursvloer in de gaten voor het laatste nieuws.

In het nieuws

Updates en nieuws uit het werkveld

bekijk meer nieuws
Deel deze pagina