Thema's binnen sociale veiligheid
-
Grensoverschrijdend gedrag voorkomen
-
Discriminatie, agressie, pesten, seksuele intimidatie. Het komt helaas overal voor, dus ook binnen vrijwilligersorganisaties. Tussen vrijwilligers en deelnemers, maar ook tussen deelnemers onderling. We willen er alles aan doen om dit te voorkomen.
- Hier vind je informatie over wat je als organisatie kunt doen om grensoverschrijdend gedrag te voorkomen. Denk aan risico's in kaart brengen, gedragsregels opstellen en referentiechecks doen.
-
Gratis VOG
-
Met de Regeling Gratis VOG kunnen vrijwilligers van jouw organisatie een gratis VOG aanvragen. Een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) is een schriftelijk bewijs waaruit blijkt dat het (justitiële) verleden van de vrijwilliger geen bezwaar vormt voor de specifieke taak of functie in de vrijwilligersorganisatie. Het is één van de middelen om grensoverschrijdend gedrag te voorkomen. Er zijn een paar voorwaarden om als organisatie deel te kunnen nemen. Je moet bijvoorbeeld beleid hebben om grensoverschrijdend gedrag te voorkomen.
- Bekijk de voorwaarden en meld je aan via www.gratisvog.nl.
-
Vertrouwenscontactpersoon
-
Een vertrouwenscontactpersoon (VCP) biedt de mogelijkheid om in vertrouwen over grensoverschrijdend gedrag zoals pesten, discriminatie of seksuele intimidatie te praten. De VCP gaat in gesprek met slachtoffer of beschuldigde en onderzoekt waar de persoon in kwestie terechtkan met zijn hulpvraag en welke mogelijke stappen genomen kunnen worden. Daarnaast helpt de VCP het bestuur grensoverschrijdend gedrag binnen de organisatie te voorkomen aan de hand van het beleid. De NOV organiseert regelmatig informatiebijeenkomsten en trainingen rondom dit thema.
- Klik hier voor meer informatie over het aanstellen van een VCP
-
Slachtoffers herkennen
-
Je kunt grensoverschrijdend gedrag zowel bij pleger als slachtoffer herkennen. Een duidelijke verandering in het gedrag van een persoon kan een teken zijn dat er iets aan de hand is. Iemand die ineens geen zin meer heeft in deelname aan activiteiten bijvoorbeeld, of zelfs fysieke klachten zoals buikpijn, slaapproblemen en onverklaarbare angsten vertoont. Neem dit soort signalen altijd serieus. Vraag ernaar en bespreek eventuele zorgen met de vertrouwenscontactpersoon.
Het is lastig in te schatten hoe bepaalde zaken er in de praktijk aan toe gaan. De NOV heeft enkele filmpjes en situatiebeschrijvingen gemaakt die je een mogelijk beeld geven. Je kunt deze binnen jouw organisatie gebruiken om het gesprek op gang te brengen of met situaties te oefenen.- Bekijk hier enkele praktijkvoorbeelden.
-
Wat te doen als er iets mis is?
-
Je hoopt dat het jouw organisatie nooit overkomt, en toch kan het zo zijn dat je als bestuur informatie ontvangt over grensoverschrijdend gedrag. In dit geval moet je wel weten welke stappen je moet nemen om mogelijke escalatie te voorkomen. Ontdek hier alle tools en input die je nodig hebt om dit soort situaties zorgvuldig af te handelen.
-
Materialen
-
Op zoek naar gratis beschikbare materialen? Op de website van de NOV vind je bijvoorbeeld een modelgedragscode en een voorbeeldbrief voor een VOG aanvraag. Maar ook allerlei andere handige checklists en informatiefilmpjes.
- Bekijk hier de beschikbare materialen.